lördag 4 juli 2009

Vikingafestival

..


I helgen är det marknad igen i Stallarholmen - Vikingamarknad eller Vikingafestival närmare bestämt. För andra året i rad var vi där med våra danska vänner som numera planerar sina Sverigeturer efter vildsvinslunchen på festivalen. Så god! Jag tycker själv att det är enormt roligt att gå runt på området med barnen och ta del av ljuden, dofterna och aktiviteterna. Idag har vi gjort utgrävningar, knackat mynt, trätt halsband, tovat bollar och spunnit garn.
.
Jag kunde inte låta bli att skaffa mig lite aktiviteter för framtiden också. Jag köpte ett häfte och 20 brickor för att kunna testa brickvävning. Dessutom kunde jag inte låta bli att köpa tyget som häftet ligger på. Det är vävt av sidentrasor och väldigt tunt och mjukt. Planen är att fålla det och göra en filt.
.
I morgon söndag den 5 juli är Vikingafestivalen öppen mellan kl 10-16.
.
Må så gott,
.
Viktoria

8 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Ett ställe precis i min smak! Där hade jag gärna varit jag också. Vi hade så himla kul när vi var på Glimmingehus. Det är så kul när hela familjen får sitt lystmäte på sådana där ställen :) Lycka till med både filten och vävningen!

Kram Jenny

Birgitta sa...

Hej
Verkar som ni har haft en fin helg med både vävning och utgrävningar. Jag har också tagit ledigt från väven i helgen och bara latat mej. Kände att jag behövde det. Som tur är har värmen gett sej nu.
Ha det så gott.
Kramis Birgitta

charlotte sa...

Dette høres veldig spennende ut. Ungene har hatt lenge lyst til å dra på en vikingefestival eller et middelaldermarked, men alt slikt er langt unna. Men jeg tror nok at vi skal få det til et år!

Birgitta sa...

Hej
Kul att du tittar in hos mej.
Det var alldeles för varmt i Brunskog i år. Försäljningen var urusel (har aldrig sålt så dåligt). Troligen var det för varmt. Men det kommer fler tillfällen. Gick det bra för dej på Kreativa marknaden?
Skönt i alla fall att tempen har blivit mer behaglig. Lättare att ta på sej lite.
Ha det så gott nu.
Kramis Birgitta

Grön Iris sa...

Hej, vilka fina mattor du har gjort. Jag tycker det var jätte kul att hitta din blogg. Kommer in och kollar då och då.
Regnhälsning från Linda

India sa...

Brickvävning är fantastiskt roligt. Har gjort egna brickor som jag lekt lite med, det är ju ganska enkelt att rita egna mönster när man väl kommer igång. Lycka till!

Lina sa...

Det låter spännande! Alltid roligt att prova nya tekniker. Vet du, här blir jag alltid så inspirerad, är det ok att jag lägger till dig i min blogglista?
/Lina

Annika sa...

Hejsan! du har haft fullt upp ser jag... :) ska bli kul att se resultatet av brickvävningen.... ser ju lite komplicerat ut men är säkert hur kul som helst.... ha dt fortsatt gôtt... Kram Annika