onsdag 20 augusti 2008

Tvätta mattor

.
På lördag den 23 augusti kl 11 är det dags för Stora MattTvättardagen i Mariefred och alla är varmt välkomna att komma till bryggorna vid Strand (där gågatan möter vattnet) och tvätta sina mattor eller bara för att heja på.

Jag får ofta frågan om man kan tvätta mina mattor i tvättmaskinen och jag brukar svara att risken är att tvättmaskinen går sönder snarare än mattorna. En blöt trasmatta behöver inte vara särskilt lång förrän den väger långt mer en de 7-9 kilo som en vanlig hushållsmaskin ska klara.

Dessutom tvättar jag alla trasor innan jag väver med dem, gamla som nya, för att mattan ska hålla formen även efter tvätt. Men för bästa hållbarhet ska de förstås helst tvättas för hand.

Traditionellt på bryggan med såpa, men det går förstås bra i badkaret eller på verandan med vattenslagen. Liksom med vilket tvättmedel som helst. Tänk på att inte tvätta mattorna för varmt. Särskilt inte de riktigt gamla som ofta är vävda med färgade trasor. Färgar trasorna se till att hänga mattan med kortsidan neråt för att undvika fällning.


Det är roligast att tvätta tillsammans och jag hoppas att vi ses i Mariefred på lördag den 23 augusti!

Viktoria

3 kommentarer:

Britt-Marie sa...

Vilka vackra bilder och ord.
Din blogg är verkligen en inspiration!

Tack och kram

Annika sa...

Vackert!!!! man ska sköta sina mattor med kärlek... :) Kram Annika

Unknown sa...

Hej!
Du skriver att det stora problemet med att tvätta i tvättmaskin är att maskinen går sönder. Men det borde betyda att det är OK, men inte traditionellt, att tvätta i en grovtvättmaskin. T ex när mattan har funnits i många år och har blivit väldigt fläckigt.
Det där att inte tvätta för varmt ligger liksom i sakens natur. Men borde inte bomull klara av 60 grader.
Anar också att du tycker att den inte ska centrifugeras alls eller med lågt varvtal.
Hälsningar från Borlänge
Lennart