onsdag 2 juli 2008

Kuddar i stränggarn

.

Ibland blir det en liten snutt varp över på vävstolen som man inte riktigt vet vad man ska göra av. Då brukar jag rota lite i en korg med överblivna stränggarner som lämnats (säkert sedan 80-talet) på vävstugan och göra ett kuddfodral i rosengång. Idag blev det grönt och vitt stränggarn. Fast nu hittar jag på för det här gröna stränggarnet fick jag av min sons extradagmamma. Tyvärr har hon slutat väva.

Stränggarn i alla möjliga material, färger och tjocklekar.
För mig är stränggarn typiskt 70- och 80-tal, men de är väldigt behändiga att arbeta med och det har hänt att jag vävt en snutt i stränggarn för att få till tekniken. Så var det med stumpen nedan som sedan blev en kudde till min moster.
.
Likaså med det vit rosa tygstycket ovan som blev en födelsedagspresent till min mamma. Vill du se fler bilden på min mamma Ninas kudde så klicka här.

Även den nya tygsnutten kommer nog att bli en kudde i sinom tid.
Usch vilken färg det blev på de nya bilderna. Väldigt grönt! Jag känner inte alls igen färgerna. Det är svårt att fota på vävstugan där det är ont om dagsljus.

Sex vävdagar kvar till semester (och tre beställningar - HJÄLP kommer jag att hinna?!)

Må så gott i värmen,

Viktoria

1 kommentar:

Annika sa...

Visst är det bra att kunna ta tillvara varje liten snutt!!! O att det sen blir så vackert!!!! Ääääälskar vackra kuddar.. Har alltid tjatat med vävdeltagarna om att de ska väva kuddar... Har ett färdigt tyg liggandes i munkabälte av växtfärgat garn som är tänkt att bli kuddar med fårskinn på baksidan.. En till varje barn.. I framtiden nån gång... Nu väntar stranden... Hoppas du hinner med det du ska göra.. Vill seeeeee...... Kram Annika