onsdag 25 juni 2008

Gamla skönheter med ben

.

Jag var i Sala i förra veckan för att leverera mattor till inredningsbutiken Tant Blå. Det blev även ett stopp vid Silvergruvan. Alldeles vid infarten till gruvområdet fanns en stor lada som huserade flera antikhandlare och under ett bord låg en hel driva med gamla mattor och jag kunde inte bärga mig. Nio gamla skönheter stuvades in i bilen och idag tänkte jag visa tre som fick ben omedelbart.



Det här charmtrollet i tuskaft innehåller minst 30 olika trasor trots sin ringa längd. Häftigt med den brandgula varpen på sidorna. Borde haft en närbild men jag hann inte ta någon för mamma knep den till sin hall.


Mamma ville också ha den här spräckliga och något kurviga historien till sitt sovrum. Jag tycker att gamla mattor får vara kurviga. Tekniken är tuskaft med ränder i panama.



Den här galna tingesten i dubbelbinding ligger numera i mina svärföräldrars nyrenoverade vardagsrum. Trots att den är ganska dåligt sammanslagen och har några väldigt uppenbara fel (väl synliga på den nedre bilden) så kan man inte bli annat än glad av den. Otrolig färgsammansättning! En matta vävd i dubbelbindning är vändbar och ser helt annorlunda ut på baksidan. Jag ska visa er en annan dag.


Återstår sex gamla skönheter. Återkommer snart med fortsättningen, till dess - ha det så bra!

Viktoria

1 kommentar:

Annika sa...

Härliga skönheter!!! Ska du inte behålla nån själv??? Skulle aldrig orkat ge bort nån av dem... Är en hamster korsad med ekorre så ALLT ska sparas.. Det är sååå härligt med gamla mattor.. SSka fota en jag har på verandan...Urtjusig om jag får säga det själv.. Ha det bra Annika