torsdag 10 april 2008

Från rompa till knut del IV

Jag har provvävt! Jag har till och med vävt den första mattan. Jag kunde inte hejda mig själv när jag väl kom igång. Det blev bra och jag har inte hittat några uppenbara fel. Puh!

Men om jag ska var konsekvent i min vävserie måste jag backa lite och berätta om några moment till, som jag gjort i veckan innan jag kunde börja väva. Efter helgens skedning var det dags att knyta fram varpen. Sen knöt jag upp (så att skafthållarna håller skaften) och så knöt jag ner skaften till rätt trampa. (Nästa gång lovar jag att visa en bild när jag sitter dubbelvikt innuti vävstolen och knyter.)
Sådär. Varpen är uppsatt! Och dessutom i en av mina favoriter. En vävstol från Glimåkra. Dags att börja väva?
.
Nej, först var jag tvungen att skära trasor till tjockt inslag.

Och sen spola varp till tunt inslag.

Ett litet smakprov på senaste glesripsen. Nu återstår 14 meter att väva och helst innan den 26:e april för då har vi lite jippo på Ateljé Nymålat i Stallarholmen. Återkommer med inbjudan!

Må så gott,

Viktoria

ps. Det blir en del CD-böcker medan jag väver och den senaste veckan har jag lyssnat på två som jag verkligen kan rekommendera "Ett öga rött" av Jonas Hassen Khemiri (även om jag tycker att hans "Montecore: en unik tiger" var ännu bättre) och "Vem älskar Yngve Frej?" av Stig Claesson. Den senare blir inte sämre av att det finns ett kapitel om trasmattor.

Inga kommentarer: